People

8 juli 2022 - Oberlunkhofen, Zwitserland

EF74E4EB-21A4-4876-B1BC-6748740053DB
Lijkt niet eens op schnitzel dit. Varkensvlees zit er ook niet in. Baden bleek een Spaans restaurant rijk te zijn, dus ik heb mijn kans gegrepen. Betekende wel weer in de benen, anderhalve kilometer de berg af van Ennetbaden naar het water en ‘s avonds weer terug. Voordat ik terugging, ook nog even langsgegaan bij het Casino voor een live optreden in het park. Maar dat was niet zo geweldig.

Om mezelf de klim terug naar de B&B te besparen, heb ik daar de bus voor genomen. Ik had immers nog een geldig kaartje voor de maand juli en de DB app wist precies hoe ik moest reizen.

Eenmaal op de plaats van bestemming realiseerde ik me vol schaamte dat ik niet meer in Duitsland ben, maar in Zwitserland. Daar is dat kaartje natuurlijk helemaal niet geldig. De DB (=Deutsche Bahn) app had me even op het verkeerde been gezet. Zwartrijden in Zwitserland, heb ik weer.

9C8D4F67-FFD7-47FA-9222-9708F5FC1A8C

Mijn B&B werd dus gerund door een stel met Nederlandse roots. Ik weet niet hoe het komt, misschien is het toeval, ik heb ook heus leuke gesprekken gehad met Duitstaligen, maar het werd na terugkomst weer een hele gezellige avond met een goede wijn en goede gesprekken. Ik ben nog niet eerder zo laat naar bed gegaan. Reuze leuk dit! En meteen een super adres voor een workshop Surinaams koken in Zwitserland. Hopelijk kan ik hiervoor een keer terug.

2C517543-6EA4-4668-9115-412DF70BF424
Na zo’n heftige avond (ook qua eten en wijn, ik ben natuurlijk niets meer gewend), heb ik uiteraard niet zo best geslapen. Vanaf 4 uur begonnen voor het eerst deze tocht de gedachten weer te malen. Toch op tijd vertrokken want het werd warm en er lag een route van 26 kilometer te wachten.8380B2BF-C64A-4CD1-8196-297E094668BB

FE5B5121-316D-4FFD-A846-1E4CE190C2A8

Het eerste deel van de route liep langs de rivier de Limmat, dwars door Baden. Om van de promenade af te komen, moest ik met de lift naar boven het centrum in. Fancy!

Daarna zoals gebruikelijk het bos in. En omhoog. Daar is goed te merken dat Zwitserland een klein land is. Uiteraard staan overal bordjes, maar dat heb je in Duitsland ook. Waar ik echter ook loop, hoe diep ik het groen ook in ga, je blijft het verkeer en de vliegtuigen horen. En overal recreanten, hollend, op de fiets of te paard. Je bent nooit echt ver van de beschaving. Denk je echt in de middle of nowhere te zijn, komt een oude dame op slippers je tegemoet om haar hondje uit te laten. En iets verderop een parkeerplaats. Weg illusie!

F44E4ADD-8A57-408B-86BB-9F31626201BF

En koeien natuurlijk. Van die leuke, met bellen.

48576EC8-88F7-449E-B8AF-F63F0CCCA604

Heeft u ook belegden broodjes zonder boter, bakker? Ja, wij gebruiken mayonaise in plaats van boter. Ohhhh. Doe dan maar dat kleine brood en een stuk kaas.

Iedere dag taart, prima. Maar bij mayonaise op m’n brood moet ik toch echt een lijn trekken.

1CE184A1-D89D-4F9C-A2F0-50E193860B62
Meiboom midden in het bos?

C861FF0C-CD81-4F61-8DDC-5C8E10052541

Deze zag er niet uit alsof hij rustig zou blijven zitten als ik dichterbij zou komen voor de foto.

01104857-17A0-494B-9834-76B6731FA584

Kijk heel goed naar deze foto. Daar in het midden, dat lichtblauwe vlekje, dat is de Zugersee! Zug licht er links van. Chaam aan de onderkant.

Voor deze foto had ik al 17 kilometer gelopen, dus ook al zou je denken dat het vandaag nog wel te bereiken zou zijn, ik moet het helaas nog een dagje uitstellen. Ik wil wel lopend aankomen en niet kruipend.

EE40CA7C-5FC6-4357-BD5A-F256E5A063C1
Korte pauze om de warmte een beetje te ontlopen.

Er was vandaag niet aan te ontkomen dat een flink deel van de route langs de weg door wat kleine steden en dorpen zou leiden. Gelukkig met her en der wat schaduw.

AB42398A-BD69-4B39-A164-57939376494E

Tot slot mocht ik door boerengebied en wat kleine bossen lopen. Inmiddels weet ik wat ik moet doen als ik een stroompje tegenkom: schoenen uit!

Mijn hotel van vanavond zit midden tussen de boerderijen in een klein dorpje. Het is zelf ook een verbouwde boerderij. Maar wel met pretenties zo blijkt als ik binnenkom. Ik durf bijna (bijna) niet zonder stropdas aan tafel. Het is wel erg lekker.

Vandaag 26 kilometer gelopen. Voor morgen weer zoiets, maar ik ruik de finish al. Het wordt wel warmer, dus ik probeer vroeg van start te gaan zodat ik wat pauzes kan houden. En mocht het echt tegenzitten, ik kan in Chaam altijd nog de boot naar Zug nemen.

5259E696-F70A-40B4-AEBD-C83D59C1EF89

1. Miriam:
    8 juli 2022
    Bizar he.. Naar Zwitserland geLOPEN!
    Geloof je het zelf eigenlijk wel? Ik geniet van je verhalen..
  2. Nathanya Sandelowsky:
    8 juli 2022
    😄 zwart rijden.. sufferd. Nou ik zou het zeker niet beter doen. Sterker nog. Vind het nog steeds heel stoer van je. En je bent er bijna...
  3. Pa Gerrits:
    8 juli 2022
    Gelukkig niet gesnapt in de bus. Daarna toch nog een fijne avond gehad met goede wijn en slaap tekort, voor een keertje niet zo erg tóch. Zug in zicht, moet goedkomen. Nog een paar prettige kilometers. Tot morgen
  4. Diana:
    8 juli 2022
    Door het oog vd naald haha. Ze zullen je toch oppakken op je een-na-laatste dag 😂
    For the record. Tijdens mijn wandeling vanochtend ook kalfjes gezien. En teken….
  5. Robert Sandelowsky:
    8 juli 2022
    Paarden die de haver ruiken........ Goed dat je niet bent doorgelopen nu kan Steffen dat vuurwerk nog regelen en de tekentaart bakken. Overigens die valk/buizerd was niet echt dat is om het gebroezem schrik aan te jagen. Bijna .....thuis bij Stef hoewel ik nog steeds niet zeker ben dat je hoog en droog in Apeldoorn zit.
  6. Malkita:
    8 juli 2022
    Karin en ik aten vroeger vers wit melkbrood met mayonaise…so that you know😊😊
    Rare gedachte dat je er morgen al bent, ik zal jouw verhalen missen🥲
    Ben trots op je💋
  7. Ron Sandelowsky:
    9 juli 2022
    'Meiboom midden in het bos?'
    Leuk van jou gevonden die term meiboom, de boom die rechts daarvan staat daarvan heeft men het 'versiersel' verwijderd ...
  8. Eva:
    10 juli 2022
    Brood met mayo?? Nee, maak er dan gelijk maar tonijnsalade van ofzo. Zit die mayo ook in. En als je ooit teruggaat voor die Surinaamse kookworkshop, wil ik wel mee hoor ;)

Net als Malkita ga ik de mooie verhalen missen. Je schreef heel leuk en zo konden we allemaal met je meeleven. Dit was een goede ena-laatste dag!