South of the Border

6 juli 2022 - Küssaberg, Duitsland

Ook al ben ik nog niet over de grens, de doorkijkjes naar Zwitserland in het zuiden lonkten vandaag geregeld.

B80D1ADC-8E4C-47E0-B010-637A14E3E304
Dit was trouwens mijn schnitzel gisteren. Onherkenbaar nietwaar? Erg lekker ook. Deze keuken heeft ambitie.

F811EF03-ADFB-43E4-B37B-BCB65F7EFD65
Over vergeten groenten gesproken…

060D184F-7F9D-4A87-8887-786F19D2DFD1
Niets in het dorpje behalve een ambitieuze kok én een kerkklok tegenover mijn kamer waar ze zo trots op zijn dat deze meerdere keren per uur mag laten horen hoeveel geluid er in zit. Ook ‘s nachts. Hoe bedenk je het?! Slapen doe ik vannacht dus wel weer.

Die avond heb ik ook weer een teek uit mijn been mogen verwijderen. Ondanks de lange broek en ondanks de Deet. Dan kan ik morgen net zo goed weer voor de korte variant gaan. En thuis maar eens met de huisarts praten over een antibioticakuurtje.

B12C10FF-0A4F-4C6A-A00B-F844479A6EEB

Gedenkteken voor de 700 Oostenrijkse soldaten die hier zijn begraven nadat ze in het dorp de typhus hadden gekregen. Van die kerkklok waarschijnlijk.

A7A2C49D-6071-4F3D-9FE1-4EF94F2CE4A1

Inmiddels stop ik van alles dat links en rechts naast de weg groeit in mijn mond. Deze zien er ook lekker uit, hè? Toch maar opgezocht: het zijn de vruchten van de rode kamperfoelie. Giftig.

71834E05-0C65-486B-89A3-C1D0B066C482577EC049-6774-4321-AE78-93219474C384

Langzaam maar zeker verdwijnt het Schwarzwald in de verte.

1BCEC05A-B92B-4D54-97C0-D7B691E4394B
Er liggen nog wel wat heuveltjes tussen, maar daar in de verte, in het midden van de foto, ligt Zug. Als ik goed kijk en flink fantaseer, zie ik iemand zwaaien. Het is nog maar 59 kilometer, hemelsbreed. Als ik een beetje doorloop…

0ADCEA6D-953A-4D68-AE0D-618787875B47

Wat een uitzicht.

E0FE5E18-C78B-44E9-BA01-50D21467D7DE

Oh, dat is lekker! Een met-je-blote-voeten-door-het-koude-water-pad. Genieten! Jammer dat ik weer verder moet, wel met lekker frisse voetjes.

12ED3EE2-C97C-4274-BFF3-46FEFDEB3BF5

Daarboven ligt de ruïne Küssaburg. Erachter ligt mijn verblijfplaats voor vannacht. Best intimiderend om dat zo in de verte en in de hoogte te zien liggen, wetende dat ik geacht wordt om daar straks te zijn.

De laatste 1.500 meter moet ik ongeveer 300 meter in hoogte winnen. Dat is een stijgingspercentage van gemiddeld 20%, ofwel 12 meter, zeg 5 normale Nederlandse verdiepingtrappen, per minuut, 25 minuten lang. Waar is die beloofde zwaarbewolkte dag met maxima van 21 graden als je hem nodig hebt? Is het vandaag alweer leg-day?

Met dit soort rekensommen ben ik dus de hele dag bezig om mezelf af te leiden van de klus :-D

317AF88B-7EC3-4DE4-A8DC-6276EC0A0900
Zo ziet de ruïne er van dichtbij uit. De burcht stamt uit de 12 eeuw maar is een paar eeuwen geleden vernietigd door Zwitserse soldaten.

Vreemd genoeg ben ik op mijn tocht naar de Burcht geen enkele andere wandelaar tegengekomen. Ook hierboven is het uitgestorven, afgezien van de verkeersvliegtuigen die hier om de paar minuten op lage hoogte overheen komen. Blijkbaar is deze heuvel het draaipunt voor de nadering van vliegveld Kloten.

CFAAEADB-7457-4714-80ED-BEA299C4B621FC40891E-889B-4345-BBB9-EC062386D98CDDF28694-FCD7-41BE-9AA4-11A3B196F9E3

C63F4416-390F-470E-9112-EBC5957A8DE6
Vanaf de balustrade een geweldig uitzicht rondom. Zowel het Schwarzwald als de Alpen zijn goed te zien. Zurich ligt helaas net achter de heuvels want ik zie de vliegtuigen niet landen.

Ik heb nooit veel last van hoogtevrees gehad, maar de foto’s hierboven heb ik met trillende handjes en knikkende knieën gemaakt. Doodsbang dat ik m’n telefoon of erger zou laten vallen. Als ik dit nu typ, voel ik m’n handen weer klam worden. Opmerkelijk.

De laatste meters naar het pension zijn een peulenschil. Het terras zit al vol met mensen. Het is natuurlijk een populaire plek voor een etentje, alhoewel de kaart weinig interessants te bieden heeft. Mijn kamer komt uit op het dakterras, maar helaas bomen rondom dus geen uitzicht, alleen de overvliegende vliegtuigen.

Morgen naar het Zwitserse Baden, of eigenlijk de voorstad Ennetbaden. Er zit geen restaurant op loopafstand dus het wordt nog even puzzelen voor het avondeten.

BA9DCB4E-019C-4BC0-AA22-84B78F851D5A

1. Pa Gerrits:
    6 juli 2022
    Wel een beetje doorstappen hè.
    Nog twee dagen naar Zug?
    Je wordt met open armen ontvangen. Lekker slapen en geen zorgen over het eten.
    Even nadenken, bijkomen en met een rotgang weer naar huis.
    Iedereen blij.
    Misschien jezelf ook wel!
    GROETJES
  2. Nathanya Sandelowsky:
    6 juli 2022
    Wow het eind is bijna in zicht! Wat goed van je!. Wat zul jij genieten in Zug!. Nu nog even de laatste loodjes! Geniet ook nog even van het laatste stukje.. Doen wij ook van jou rapportages
  3. Robert Sandelowsky:
    6 juli 2022
    Idee, het beste middel tegen teken is natuurlijk dit irritante gebroezem op te eten. Geroosterd of gefrituurd is de beste wraak op het tekenbeest. Niemand gezien op die steile weg dat snap ik nog wel hoewel naar beneden
    Zouden enkele oudjes toch wel willen proberen. En op de rug van hun alpaca weer naar boven
  4. Marc Sandelowsky:
    7 juli 2022
    Ze zijn zo klein als gemalen peper, maar je brengt me wel op een idee. Zouden we de Chinezen kunnen uitleggen dat ze potentie verhogend zijn?
  5. Malkita:
    6 juli 2022
    En…was die schnitzel lekker??
    Is het niet een raar idee dat je binnenkort bij het eindpunt voor nu bent aangekomen? Je bent zo één met de natuur en jouw enige zorg is een bed en eten, straks ben je weer thuis en is het back to usual😟
    Geniet van al die mooie momenten!!!
  6. Marc Sandelowsky:
    Hij was heerlijk!
  7. Steven:
    Hi Marc,
    hier is een suggestie voor jouw programa voor Zaterdag middag na aankomst in Zug. Deep tissue massage with Pim @5pm. Apero outside on a sunny terrace under a parasol, followed by dinner inside the recently opened Italian restaurant inside the building that used to house the post office. After-dinner drink of minimum 40% at home. A warm bubble bath or steam room/sauna round or both, a good-night kiss to the lady of the house, a short prayer in front of your bed, and finally a jump into a decent bed for a well deserved and long overdue blessed sleep, catching up on all those hours of deprived sleep accumulated during so many days. What a better way to start your visit to Zug the following morning than listening to the singing of the birds when you wake up. Just a suggestion :)
  8. Marc Sandelowsky:
    7 juli 2022
    Hmmm, twijfel, twijfel… Yes! I’ll go for that!
  9. Robert Sandelowsky:
    7 juli 2022
    Marc massage van Pim niet doen minimaal Petra zou ik zeggen. Overigens Stef wat een heerlijk programma ik loop nu naar mijn stam cafee wordt dat ook beloond.
  10. Ron Sandelowsky:
    7 juli 2022
    'Gedenkteken voor de 700 Oostenrijkse soldaten die hier zijn begraven nadat ze in het dorp de typhus hadden gekregen. Van die kerkklok waarschijnlijk.'
    Geweldig dat soort reacties van jou, mijn lachspieren worden telkenmale geactiveerd.

En verder, vind ik het opmerkelijk dat jij in staat bent om middels jouw telefoon geweldige brokken proza weet uit te stoten.
    Heb jij nog geen eelt op jouw vingers?
  11. Robert Sandelowsky:
    7 juli 2022
    Toch nog teken, hele nacht over liggen nadenken heb je wel hoge schoenen immers daar moet je lange broek in. Enfin in Italië zijn ze ook kan ik je uit ervaring zeggen.
  12. Eva:
    7 juli 2022
    Bij deze blog weet ik niet wat ik leuker vind, de blog of de reacties!🤣
  13. Marc Sandelowsky:
    Echt he! Zo leuk 😄