Not 20 Anymore

16 juni 2022 - Kell am See, Duitsland

Ja, zo’n thema kan iedere dag natuurlijk. Geldt zelfs voor deze hele trip. En dus ook voor vandaag. De rustdag van gisteren had me goed gedaan, maar dat wil niet zeggen dat ik vandaag fris als een hoentje aan de start stond.

E4D38D45-A8B6-4C81-9203-7E2ADB973C40

Vroeg opstaan kost geen moeite vreemd genoeg. Ik was altijd een avondmens maar op deze trip is dat volledig op z’n kop gezet. Dat kwam vandaag goed uit. De geplande route was ruim 21 kilometer en de verwachte temperatuur rond de 27 graden. Om zes uur dus uit de veren voor een vroeg vertrek. Uiteindelijk duurt het in een appartement dan toch nog best lang voordat je gevoed en gepakt op stap kan. Onderweg eten of drinken heb ik definitief opgegeven, dat is blijkbaar geen optie in landelijk Duitsland. Dus snel maar even ontbeten en lunchboterhammen gesmeerd. Vandaag was ook nog een feestdag in Duitsland. Alles bleef dus dicht.

F027F34A-FCFE-4709-958B-6483B35B5BC7

Vanuit Fell ging het meteen fel omhoog de bossen in. Maar eerst nog langs een exotische stal met Alpaca’s.

54DD3AA3-BF95-49F2-8B5F-0C7D9CD244B7

4462FF5A-C059-4CC9-AF7C-A420A6FC1137
Fell heeft een lange historie in mijnbouw van leisteen en ik kwam langs enkele van de schachten van de inmiddels ingestorte mijnen die waren uitgegraven in de berg.

EA2426A1-EA6A-4FBB-914C-5DD1412EF4F9

Tijd voor verwarring. Een mijn is een Mine in het Duits (mijnbouw is dan weer Bergbau, ja ik snap het ook niet). Maar ik was net voorbij de mijnen en deze pijl wijst toch echt vooruit  en niet terug. Het zou toch niet dat… ja, toch. Een landmijn is ook een Mine en deze Minenweg verwijst naar een stijl pad dat dagelijks door de mijnwerkers werd gebruikt als ze naar hun werk in de mijnen gingen maar dat aan het einde van de oorlog door de Duitse Genie werd volgelegd met mijnen. Na de oorlog is er op dit pad een dodelijk ongeluk gebeurd bij het onklaarmaken van enkele van de mijnen. De landmijnen dan, niet de bergmijnen. Het heeft nog jaren geduurd voordat ze ze allemaal gevonden hadden. Ik hoop tenminste dat ze ze allemaal gevonden hebben, want dit is nu mijn pad. Mijn als van m.., ach laat ook maar.

788E4765-591B-406D-B146-625984EEC287

Een hangbank! Tijd voor pauze. Wel in de zon maar het is pas tegen negenen dus het kan nog.

E5028A5E-15C4-4EAC-A5D5-95C4831D82FE

Vandaag een paar verrassingen. Een flink stuk van de route ging nog door de bossen, er zaten een paar hele lange stukken klimmen tussen met stijgingspercentages boven de 10%, ik ben hoger gekomen dan in de Eifel (vandaag tot 700 meter) én een dag uitrusten betekent niet dat ik geen last meer heb van m’n (vooral rechter) heup. Dat laatste is balen. Bij het klimmen voel ik het niet zo. Sowieso gaat dat klimmen bij deze temperaturen niet zo snel meer. Bij het dalen des te meer helaas.

6488786C-38C2-4834-A347-EEB24312B836

Het laatste deel van de route was een officiële wandelweg en was ook leuk om te lopen. Dit is onderdeel van de Saar-Hunsrück-Steig die oorspronkelijk ook op mijn programma stond toen ik nog dacht dat officiële routes leuker en praktischer zouden zijn met andere wandelaars en voldoende horeca enzo.

Morgen weer een vroege start en iets korter. Het hotel waar ik nu zit is commercieel, dus veel personeel, volle terrassen en een keuken die de hele dag open is  het kan dus wel!

FEDF49BD-0FE4-41C1-91BF-FA4AF7BA132F

1. Diana:
    16 juni 2022
    …..but I’m aging like wine 😉 Dus niet mine. Die zijn weg. Blijft verwarrend haha.
    Jammer van de heup. Verder ziet het eruit als een prima dag met een leuke route. En schön in den Shorts :D Die Steig hebben Inge en Nico vorig jaar in juli gelopen. Van het drielandenpunten naar Trier. Ik zal straks even melden dat je hier nu bent. Onder het genot van 🍷 en 🍿 Halen wij later allemaal in 😘
  2. Robert Sandelowsky:
    16 juni 2022
    Ja kijk een pad met mijnen is duidelijk iets anders dan een mijnenpad. Wil je zeker zijn neem dan een alpaca of een ander gebruikelijk Duits huisdier en laat dat voor je uit lopen. Enfin ik begrijp ondertussen dat het goed is gegaan. Wees voorzichtig met je knieën en heupen zo veel heb je er niet, tot morgen.
  3. Marc Sandelowsky:
    Hahahaha. Hilarisch 🤣
  4. Malkita:
    Die mijnen…zijn geen lieverdjes🙃
    Kan je trouwens niet wat meer van die dopjes voor onder jouw stokken kopen, scheelt weer zoeken straks!?
    Slaap lekker en tot morgen💋
  5. Nathanya Sandelowsky:
    16 juni 2022
    😀😀 ik geniet van je verhalen. Je vertelt het zo grappig. Eigenlijk heel leuk om de dag hiermee af te sluiten! Eet smakelijk voor straks en succes voor morgen met die warmte 😘
  6. Pa Gerrits:
    16 juni 2022
    Vroeg opstaan en lekker op tijd op pad lijkt me heel verstandig en best fijn met dat warme weer
    Een goed vooruitzicht om in een goed hotel aan te komen.
    Wat minder kilometers maken kan ook geen kwaad toch.
    Duurt iets langer nou en!!
    Sterkte weer voor morgen
  7. Eva:
    16 juni 2022
    Wat een mijnenveld, al die mijnen! Is wel tijd dat je lichaam gaat wennen en de pijntjes weggaan. Lijkt me niet comfortabel zo
  8. Ron Sandelowsky:
    17 juni 2022
    'Mijn als van m.., ach laat ook maar.'

Heerlijk die schrijfstijl van jou; werkt behoorlijk op mijn lachspieren.
  9. Ron Sandelowsky:
    Huidige locatie: Reinsfeld, Duitsland
    Achter de rug: 364 kilometer

Wij zijn nu een maand verder en jij zowat halverwege (hemelsbreed) Steven/Ruthy,
  10. Marc Sandelowsky:
    Langzaam maar zeker….