Auto, Vleigtuug

4 juli 2022 - Schluchsee, Duitsland

Gisteravond was het pijpje even leeg. De warmte, de vermoeidheid, de slechte nacht, het werd een beetje veel. Bellen met thuis deed een hoop goed. Fijn dat iedereen weer op het nest was!

Vanochtend had het geen zin om vroeg te vertrekken, dus toen ik weer eens veel te vroeg wakker werd kon ik me ongestraft nog een keer omdraaien. Dat heeft geholpen. Vandaag voelde ik me weer een stuk frisser.

CB833077-CA36-4B34-B0C3-EDCCDD29294A
Ben ik verdorie helemaal vergeten om de dagelijkse “Ik Vertrek” foto te maken! Was ook even een ongewoon begin.

Eerst langs de bakker want deze keer mocht ik geen lunch meenemen van het buffet (hoe duurder het pension, hoe krenteriger de eigenaar) en vervolgens op zoek naar de bushalte. Dat werd een bijzonder raadsel. Er was een centrale halte in het stadje, maar daar stond mijn busnummer niet op het bord. Toch zei iedereen dat ik er moest zijn. Op de aangegeven tijd, geen bus. Ruim vijf minuten later, een andere bus. Als iedereen is ingestapt en er nog steeds geen nummer 61 te bekennen is, vragen we (er was nog iemand anders die ook die kant op moest) aan de chauffeur of hij weet waar de 61 blijft. Dat blijkt hij te worden over 5 haltes, maar dat staat nergens. We moeten dus ook instappen! Goed dat we het toch even vroegen, de bus komt maar eens per uur.

De foto hierboven is genomen bij het verlaten van strandplaatsje Titisee-Neustadt. Daar kon ik na bijna 2 uur in propvolle bus en trein uitstappen voor de tocht van vandaag.

5AD9BA0A-1A9F-4745-8126-D73180A373BE
Vandaag geen stranddag op het meer. Wel druk op de promenade. Ik liep tussen de toeristen door het bos in voor de eerste klim.

0E76CE30-4C92-4BA5-9FF3-33DC6CACEE86
Boven liet de zon zich wat fanatieker zien. Werd het toch nog heet.

F24BE032-42E9-420C-9BE0-95EB3A83AE4B

Gewoon mooi.

9253CB6D-419B-4A71-AF57-375EB11E7E4E
Lekker!

1AF1D038-2F32-4054-AE11-42A952E637E0
Bah!

E08BAD70-B070-4499-8D61-BA44A06612F0
Vandaag twee keer een heuveltje over tot boven de 1000 meter. Hier zit ik in de schaduw af te koelen en moed op te doen voor klim nummer twee.

E34E2989-E793-4113-A5C9-DEA5846EC255
Oh, daar mag ik dus niet langs. Normaal zou ik het wel doen, maar er bleek een alternatieve route dus ik kon me van mijn braafste kant laten zien (en het zou op z’n minst ongelukkig zijn als die boom inderdaad net op dit moment zou vallen).

7B5BF2E5-DAC1-47AE-8E06-AE46A86C7AE6

05987945-6750-426A-B7B9-AF8041E42256
Eerst nog langs de weg, dan steile paden op naar de top. De man met het rode shirt hier achter doorweekte ik (niet van de regen), liep tussen de bomen te zoeken. Onderaan stond een scooter. Op mijn vraag wat hij zoekt, reageert hij in eerste instantie heel schichtig. Uiteindelijk komt het hoge woord er uit: Pfifferlingen ofwel Cantharellen. Een flinke tas vol al. Misschien was het illegaal wat hij deed (het is toch geen herfst?), of hij wilde zijn vindplaats geheim houden. Maar ja, trek dan geen felrode polo aan.

30908F1D-EAA8-4E04-8946-641D9DBA2F7D

F539F2F3-8B3D-46A7-8E5C-15E5C32C5B737B0A9115-9BCF-433A-A6F6-E9DE96E28E6E

Hebbes, 1.100 meter. Het hoogste punt van vandaag. Vanaf nu gaat het alleen maar rechtuit en omlaag. De zon verdwijnt achter de wolken en af en toe voel ik een verdwaalde druppel. Heerlijk! Op naar de tweede “See” van vandaag: Schluchsee.

66B51A4A-ECCE-4CCA-9AD3-19F62456C18B
Grote termietenheuvel langs de weg.

Zwitserland ligt ondertussen binnen handbereik. Na vanavond nog twee halteplaatsen in Duitsland en dan de grens over. Ook financieel overigens, want bij het plannen van mijn laatste overnachtingen voor Zug werd wel duidelijk dat Zwitserland met de door onze politici verzwakte Euro ongelofelijk duur is geworden. Of er zitten gewoon geen eenvoudige pensionnetjes.

Ik neem het er nog even van, zolang het nog kan. Vanavond weer wat woordjes pizzeria oefenen.

P.S. Het raadsel is opgelost! Rob gebruikt een andere naam (Jeruzalem artisjok), maar het gaat inderdaad om de aardpeer. Of kabouterknol zoals wij die dingen thuis noemen als ze weer in het groentepakket zitten, als in: “getverdemme, we hebben weer kabouterknollen”. Sommige vergeten groenten hadden wat mij betreft helemaal niet teruggevonden hoeven worden (pastinaak, het was eens wat anders de eerste jaren maar inmiddels kan ik ze niet meer zien. Wortelpeterselie, brrrr). Felicitaties dus aan Rob, de handwasmachine komt zijn kant op.

43EC7B43-8B62-4EB3-9E36-126043CA790C

1. Nathanya Sandelowsky:
    4 juli 2022
    Fijn dat je energie kon halen uit de gesprekken met je gezin! Wees er maar trots op! En met deze trots en hernieuwde energie kan jij weer energiek de grens over!
  2. Malkita:
    4 juli 2022
    Heel fijn dat het bij het horen van de mensen thuis bij jou de power weer is teruggekomen want laten we eerlijk zijn, een dip krijgen was te verwachten! Wij steunen je allemaal dus wij zijn er ook voor je als je iemand nodig hebt!
    Take care lieverd💋
  3. Eva:
    Kabouterknollen!!! Wie had dat gedacht :O

Dat heb je maar mooi even gefixt, die heftige klimstukken van vandaag. En die rode polo haha, nee als het illegaal was dan moet je groene kleren aandoen. Hij zou een gestipte zebra geweest zijn denk ik ;)
  4. Pa Gerrits:
    4 juli 2022
    Fijn dat iedereen zo met je meeleeft, is toch fijn om te horen.
    Met de bus of trein gaat ook niet helemaal zo fijn.
    Aardpeer/ alcohol?
    Op naar Zwitserland, leuk vooruitzicht. ben benieuwd.
    Groetjes van ons
  5. Martijn:
    4 juli 2022
    Fijn dat je je weer beter voelt. Je ziet er ondertussen steeds meer uit als een woeste Germaan die in het zwarte woud een Romeins legioen gaat overvallen!
  6. Steven:
    4 juli 2022
    Laat me weten wanneer je de grens naar Zwitzerland over gaat. Ik haal je op, organizeer een masage en laat het niemand weten :) Tot gauw.
  7. Robert Sandelowsky:
    5 juli 2022
    Ha Marc wat leuk ik heb gewonnen. Nu mijn raadsel ik heb die groente nog nooit met blad gezien toch wist ik het iedereen kon het weten. Waarom won ik?
    Ja de euro tov de dollar is al tijden zwak dus ook tov de Zwitserse fr. Maar dat is niet de reden al heel lang sinds de middeleeuwen bestaat het gezegde 'Geen geld geen Zwitser' Dus niks nieuws daar. Wat leuk Steffen komt je tegemoet wedden dat het met de auto is! R.
  8. Ron Sandelowsky:
    5 juli 2022
    Sommige vergeten groenten hadden wat mij betreft helemaal niet teruggevonden hoeven worden (pastinaak ...)

Nou anders is 'puree' van pastinaak EN selderieknol) wel heel erg lekker.

En verdraaid, mijn wandelende encyclopedie genaamd Roberto, heeft dat witgoed gewonnen; gefeliciteerd!

En, voordat ik dit reisverslag las, las ik reeds onderstaand bericht:

Euro zakt naar laagste niveau in twintig jaar door recessievrees- Hoofdinhoud

dinsdag 5 juli 2022, 11:56

AMSTERDAM (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De euro is gezakt naar het laagste niveau ten opzichte van de Amerikaanse dollar in twintig jaar. De daling wordt veroorzaakt door het toenemende risico op een recessie in het eurogebied. Dit voedt de speculatie dat de Europese Centrale Bank (ECB) voorzichtiger zal zijn met het verhogen van de rente in de eurozone.
  9. Robert Sandelowsky:
    5 juli 2022
    Iedereen had kunnen winnen al weet je niks af van kruiden,drank en groenten. Zo heb ik het in elk geval gevonden..............