Butterflies

3 juli 2022 - Furtwangen im Schwarzwald, Duitsland

Weet je nog, het blog van gisteren? Wandelen, licht eten, glaasje wijn, kwart over negen naar bed, prima geslapen. Gisteren precies hetzelfde gedaan, beroerd geslapen. Wat doe je er aan?

Vanwege de zondag kon het ontbijt vanochtend niet eerder dan kwart voor acht. Ik was ruim voor zevenen al klaar om te gaan, maar moest dus nog even geduld oefenen.

Uiteindelijk toch gewoon te ontspannen ontbeten en dus te lang blijven zitten. Vermoeidheid.

F6EC5570-1E49-4085-B8A0-AABBDEA2349C
Het eerste deel van de route was weer een pad parallel aan de doorgaande weg. Die weg was een stuk vlakker, dit pad mooier en veiliger.

27218581-C5C7-4286-AA71-CE6AC7EE87E2
Eerst nog gezellig langs de Elz, blijkbaar een zijrivier van de Rijn.

EB9BEF1D-2DCF-4941-9AD5-6CEF2BA0F157
Beetje omhoog.

15F453DB-E45C-42C5-A3FF-7313AA24860A

Weer eens wat anders dan eieren of boeken langs de weg. Hier een hartversterking. Hoe zouden ze de leeftijdsgrens handhaven?

3ED98EBC-91B9-467F-8047-512697698B97
Dit is geen raadsel. Mijn route ging uiteraard linksaf het bos in.

ACEB058C-CA71-40B0-99DE-FB4D70DBCFC2
Dat pad rechts bij dat bord. Zie je dat? Die moest ik hebben. Ik was nu wel klaar met de krassende stekels, brandende netels en bijtende tekels eh teken dus balancerend op het pad de broekspijpen weer uit de tas en aan de broek geritst.

Als je goed kijkt, zie je dat er ook een bordje met een fiets bij staat. Dat is er neergezet door iemand die fietsers haat of een hulpdienst exploiteert want het was niet te doen. Lopend al nauwelijks met smalle paden over en door alle vormen van vegetatie, rotsen en boomstronken.

D2AA075A-4203-4B64-B6CF-006B4B790C2C
En ook nog diepe afgronden als je een stapje verkeerd zet. En het ging ook nog een stijl omhoog. Die moedige mountainbiker heb ik dus ook niet gezien.

2466A602-0120-4BDC-906D-4E20D8A76B8E
Het pad was in totaal 3 kilometer lang. Halverwege deze aan Maria gewijde grot. Waarschijnlijk ook bedevaartsoord voor familieleden van hier omgekomen fietsers.

B89B031A-17BF-479A-A4EE-462F7A233C18
En dan aan de andere kant wél een waarschuwing dat dit een pad van de hoogste moeilijkheidsgraad is. Je zal maar aan de verkeerde kant beginnen.

Inmiddels ben ik op ruim 1.000 meter hoogte aangeland. Zo hoog ben ik deze tocht nog niet eerder geweest. Dat hijgen komt natuurlijk ook niet van de inspanning maar van de ijle lucht.

798458B0-BCA4-40F0-AD4E-C30E8F574E872DF6E775-9156-423B-9B6E-362E6FC70B7C4C7F27AC-A56C-4EC9-AA75-2F9E90AC357A

B9DBDB98-0A4B-44A8-92B6-8B313DFDB373
Hierboven een hele eigen wereld van glooiende heuvels, plukjes koeien met bellen in de wei, fiets- en wandelroutes voor recreanten en her en der een huis of boerderij. Het was er druk met wandelaars en fietsers.

Via Google Maps had ik al gezien dat hier mogelijk een koffieplekje zou zitten. Dat viel niet tegen! Mocht je in de buurt komen, “näbbe duss” is een ruime omweg meer dan waard.

Blijkbaar is deze hoogvlakte ook een beroemd vlinderparadijs. Tegen de tijd dat ik er was, was het bloedheet en zaten ze geen moment stil, maar bij de taart werd ik spontaan door twee verschillende bezoekers getrakteerd op de bijzonder gave foto’s die ze die ochtend van de vele soorten vlinders hadden gemaakt. Inclusief de dauwdruppels op vleugels en voelsprieten.

EE28E147-5B9E-49D9-97D0-19998A4CADB5

Over de resterende 10 kilometer naar Furtwangen valt verder weinig te melden. Ik heb de kortere maar hete route via de doorgaande weg naar beneden gevolgd. Vanwege de zondag geen vrachtverkeer en af en toe wel een leuke sportwagen. Maar het was vooral afzien en zonder nadenken de ene voet voor de andere blijven zetten.

Voor morgen had mijn ik van een week geleden nog een verrassing in petto. Blijkbaar had ik niet helemaal goed gekeken bij het plannen en de verkeerde route voorbereid. De juiste route is maar liefst 38 kilometer lang en laat mij dan ook nog eens drie keer naar bijna 1.100 meter klimmen. Het is wel duidelijk dat ik dat echt niet moet gaan proberen. Ook al wordt het morgen iets koeler. Ik ga maar eens kijken of er hier ook een bus rijdt…

P.S. Het juiste antwoord op de vraag van twee dagen geleden is nog niet gegeven. Benieuwd of iemand het nog raadt. Zo moeilijk is het niet meer met de foto van gisteren.

F8CC7A91-7A6D-4A1D-9AEF-22E773AABC8F

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pa Gerrits:
    Kruiden
    Voor een zondag toch nog best een spannende dag voor je.
    Niet teveel kilometers op een
    dag, dan ben je er veel te snel
    Een busje tussendoor.
    Van mij mag je.
    Groetjes
  2. Pa Gerrits:
    Kruidenbitter?
  3. Nathanya Sandelowsky:
    3 juli 2022
    Slim om morgen stukje met de bus te gaan! Ik vind ook dat het mag.🙂
  4. Martijn:
    3 juli 2022
    Niet elke dag is even makkelijk, maar gelukkig ben je door dat overgroeide fietspad heen gekomen. Wat een tekelige, ehh, netelige situatie
  5. Malkita:
    4 juli 2022
    Wist toch zeker dat het thee was🤔🤔
    Van mij heb je ook toestemming om de bus te pakken, gewoon doen😄
  6. Robert Sandelowsky:
    4 juli 2022
    Gruss Gott zo hoog al....? volgens theologen is de kans op een confrontatie vanaf die hoogte zeker mogelijk dus wees voorzichtig. Interessant hoe dichterbij je komt waar je heen wil, wordt de verleiding groter om hulpmiddelen in te schakelen. En terecht. Hoe hoger hoe minder gebroezem dus kom op neus in de wind en richting bushalte. Eindelijk verstandig je zou er religieus van worden. Groet R
  7. Ron Sandelowsky:
    Bus pakken?

Tja, een echte Elfstedentocht schaatser pakt ook wel eens een taxi
  8. Eva:
    4 juli 2022
    Hm, planten mysterie dus toch nog niet opgelost. Ik kan er niks mee bedenken hoor!
    Een lastigere dag, maar dat is ook logisch als je bedenkt hoe lang je al onderweg bent en hoe de vermoeidheid opstapelt. Leuk, dat vlinderparadijs! Ik ga maar eens kijken hoe ik daar een keer langs kan komen... ;)
    Wel vage routes hoor, waar je elke keer langs moet. Zijn niet bepaald paden die goed bijgehouden worden volgens mij. En terecht dat je dat lange etappe in stukjes knipt met het OV, niet te doen anders!
  9. Ron Sandelowsky:
    4 juli 2022
    Ja dat plantenmysterie houd ons behoorlijk van de straat.

Heb de nodige plantenboeken dus het moet wel voor de kerst mogelijk zijn om toch die wasmachine binnen te slepen ...