Soldier On

11 juni 2022 - Gerolstein, Duitsland

Laat ik beginnen met het raadsel van gisteren. Welke rups was daar zo massaal aan het verpoppen? Het was de meidoornstippelmot. Helaas deze keer geen winnaars, dus we schuiven de pot door naar de volgende keer.

Hoogmoed komt voor de val. Zo ook deze keer. Na de vorige wandelingen van ongeveer 20 kilometer had ik goede moed gekregen. Ik kan dit! Zonder gedoe, zonder problemen en met nog genoeg over. De 25 kilometer van vandaag kwam dus als geroepen. Een mooie test en als het goed is dus geen probleem. Dan zou ik ook wel eens 30 kilometer kunnen proberen. Afstanden die meer in de buurt komen van de Nijmeegse Vierdaagse.
ABE48345-0BA9-4656-9182-DC00CBF4B21A

5DFAF79A-1ABA-4D21-AA69-641F701014AB
Het zou zonnig worden, dus ik ben op tijd vertrokken. Ik had best goed geslapen en dat was na gisteren ook wel nodig. Ik heb ontdekt dat mooie Duitse hotelkamers blijkbaar vooral hele harde matrassen hebben en oude achterafkamertjes van die zachte. De harde matrassen voelen als spijkerbed voor mijn rug. Op die zachte kan ik prima slapen.

Het idee was om voor tweeën het grootste deel van de tour van vandaag achter de rug te hebben zodat ik in de warme middag nog maar een uurtje, zeg 5 kilometer, te lopen had naar mijn eindbestemming.

Het was om half negen al lekker zonnig en warm.

CC97EE75-7690-4128-8BFB-3C335B14CA65

818583E1-2E5B-4EB2-92C8-05577B808069

Dit deel van de Eifel noemen ze de Toscaanse Eifel. En terecht wat mij betreft. Prachtig rollende heuvels met bomen op de top. Dat waren geen cypressen en er stonden geen slecht onderhouden Italiaanse ruïnes, maar zeker met dit weer is de gelijkenis treffend. Een perfecte plek voor een vakantiehuis!

D80FEA87-05E5-49D6-95EC-2AB3671531B7

Zelfs de flora doet mee. Bosaardbeitjes die het in tegenstelling tot thuis wel goed doen.

A1BABF16-8201-418A-8776-097E0854B15F

4DD45448-FD37-4785-995F-953B0BAE24DF

Thuis is vandaag ‘familiedag ‘, voelt vreemd om hier voor de allereerste keer niet bij te zijn. Ik moet straks van Diana en Martijn maar horen hoe het was.

5D277A88-6871-4A92-845B-772A66F71EDA

Een tunnel midden in het landschap. Ik heb nog even goed rondgekeken maar geen idee wat daar ooit overheen ging.

9AD2CC7B-E556-4C0D-9649-DFE9EFC650E841BDE193-BFC7-4583-A1E4-5901DFF3976B

1AF6BC7A-3DB2-4A98-8D6C-E1DF1D8BED40

Voor de vlinderinzending vandaag een filmpje in slow motion. Best aardig gelukt al zeg ik het zelf. Kijk maar even bij de filmpjes. Het commentaar van Richard Attenborough moet je er wel zelf bij bedenken. Inzendingen mogen geplaatst worden bij de Reacties hieronder.

Met stokken lopen geeft heel grappige effecten op mijn omgeving. Mensen met honden roepen deze direct bij zich en houden ze angstvallig vast terwijl ik voorbij loop. De jonge koeien waar ik aan voorbij liep, sprongen een gat in de lucht en gingen er vandoor. Volwassen koeien echter zijn heel erg nieuwsgierig en komen naar me toe als ik langs loop.

Verder heb ik vandaag een paar hazen en een ree gezien. En natuurlijk de nodige rode eekhoorns. Allemaal te schichtig om te kunnen fotograferen.

Eigenlijk zou het thema van vandaag in deze Toscaanse omgeving dus iets Italiaans moeten zijn. Maar toen kwam de man met de hamer voorbij.

Ik had er voor twaalven al ruim 13 kilometer op zitten. Prima op schema dus en tijd voor de eerste pauze van de dag. Wat eten en vooral drinken.

Diana vroeg gisteren nog of ik genoeg water bij me heb. Ik dacht van wel. De ene beker die ik heb, heb ik als het op eerdere warme dagen nodig was altijd wel ergens kunnen bijvullen. Verder drink ik vrij weinig, dus meestal heb ik over.

But this is Germany baby! Hier is niets waar je even een beker kan bijvullen. En inmiddels werd het serieus warm, werd ik behoorlijk moe en kwam ik ook nog eens op open gebied zonder beschutting.

De echte lunchpauze was echt even nodig. Ik was inmiddels kleddernat. Maar de grootste ruk zat er op. Nog maar zo’n 6 kilometer te gaan. Voor dat ene uurtje had ik geen water meer, maar het moest maar.

5BC284F0-536E-461B-B59A-AB074FE7279E

Nog net niet op m’n tandvlees bereikte ik het stadje Gerolstein, de bestemming van vandaag. In de hoop iets van horeca te vinden voor een drinkpauze verlegde ik de route naar de weg in plaats van het groene alternatief om de “buitenwijk” heen. Dat was tevergeefs en natuurlijk wel extra warm zo op het asfalt.

Pas in het centrum, vlak bij mijn hotel, kwam  ik de eerste plek tegen om op krachten te komen: een ijscafé. Het terras zat vol met twee grote groepen Nederlandse toeristen. Dit keer van het type waar je je in het buitenland voor schaamt. Ik heb geen praatje aangeknoopt en stilletjes genoten van een grote beker yoghurt met fruit.

De podcasts van vandaag waren van HBO over Band of Brothers. Hierin werd gesproken over Soldier On. Ik had m’n thema!

7F562B3B-E569-42F4-9E49-EDCA6E42CD0B

Inmiddels ben ik lekker opgefrist, heb ik de was gedaan (errug hard nodig weer), een goed hapje gegeten en loop ik in korte broek en op slippers door het park in het centrum. Nou ja, loop… laat ik zeggen “ga ik door het park”. Van de loopbeweging is niet veel herkenbaars over in dit stadium.

Morgen is het zondag en natuurlijk alles weer potdicht. Zelfs de bakker. Hopelijk kan ik weer wat meesnaaien van het ontbijt en dan op pad naar wat weer een dood Duits dorpje belooft te zijn. Het wereldberoemde Deudesfeld. Maar 21 kilometer dus ik doe rustig aan.

F3219306-A221-44A7-89F8-208F595E3826

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Patricia:
    11 juni 2022
    Hi Marc, van Diana kreeg ik de link naar je blog door, af en toe lees ik een stukje mee. Heel leuk om zo een indruk te krijgen van je belevenissen. Succes en veel plezier de komende dagen weer! Groetjes Patricia
  2. Robert Sandelowsky:
    11 juni 2022
    Ha Marc goh dat is niet goed hè onvoldoende water. Wat voor oplossingen zijn daarvoor? Flesje water is natuurlijk te zwaar maar wat anders? Appel(s)…?
  3. Pa Gerrits:
    11 juni 2022
    Heel wat dieren gezien onderweg vandaag.
    Het was toch geen Tierpark?
    Wel een beetje veel van je lichaam gevergd vandaag.
    Morgen maar iets minder hè
    als het mogelijk is
    Wel een mooie tocht
    Tot morgen
  4. Nathanya Sandelowsky:
    11 juni 2022
    We hebben je gemist vandaag. In onze gedachten was je aanwezig. Succes morgen met wandelen. Hoop dat je dan meer water kan drinken!
  5. Ron Sandelowsky:
    11 juni 2022
    'De jonge koeien waar ik aan voorbij liep, sprongen een gat in de lucht en gingen er vandoor' ... tja, die hadden dus nog niet eerder een bebaarde kaaskop gezien.

Wel hele mooie sfeerfoto's krijgen wij allen te zien.
    Ga zo door ...
  6. Eva:
    11 juni 2022
    Mooi vlinderfilmpje. Zo cool kan ik ze niet maken. En zie ik nou stenen op de 3e laatste foto?😏
  7. Diana:
    Geweldig filmpje! 🦋
    Wow wat een prachtige foto’s. Met een beetje fantasie zie je de cipressen en wijnranken. En die van het dorp tegen de rotswand en die fontein, heel mooi.
    Hopelijk weer een zacht matras en morgen idd een appeltje voor de dorst meegrissen. Wij hebben in Den Bosch ook heel wat meters gemaakt, maar jij wint 😉
  8. Ron Sandelowsky:
    11 juni 2022
    En met betrekking tot de video:

Die vlinder heet 'Kleine vos'
    The small tortoiseshell (Aglais urticae) is a colourful Eurasian butterfly in the family Nymphalidae.

En ik ga door voor de wasmachine -:)
  9. Ron Sandelowsky:
    Die vlinder is een:

Kleine Vos

10. Ron Sandelowsky:
    Die vlinder is een Kleine Vos

11. Malkita:
    11 juni 2022
    Dat filmpje is prachtig!!! En dan die foto met die bergwand op de achtergrond, zo mooi!!!
    Maar dat watertekort is niet oké he, maar wat een mooie dag heb je gehad!! Wij hebben jou (en Eva) gemist, het was een super leuke dag!!
    Slaap lekker en succes morgen!💋💋